تبلیغات
حرفه ی باشکوه من - سه ایده برای آموزش علوم به دانش آموزان ابتدایی
حرفه ی باشکوه من
بگذاریم شاگردمان به این باور برسد که ما کنارش هستیم، نه در برابرش.
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
http://az616578.vo.msecnd.net/files/2016/03/27/635946751428308757-759031149_classroom.jpg گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من

واژه ی " علوم" دربردارنده ی دنیایی از پدیده ها و رویداد ها ست : آب و هوا ، منظومه ی شمسی،زندگی حیوانات و گیاهان و ....

ودانش آموزان در سیستم 12 کلاسه بالاخره جنبه های بکر این علوم را خواهند فهمید.

در مقطع ابتدایی وظیفه ی آموزگار اساسا  معرفی این علوم و بعضی از طبقه بندی های آن ها به دانش آموزان است.

و این کار با کمک  نمایش اسلاید  و فعالیت های دست ورزی که به دانش آموزان اجازه ی مشاهده،  تجزیه و تحلیل در باره ی یک پدیده خاص رو میده به بهترین صورت انجام میشه.

خب در مقطع ابتدایی، باید تمرکز آموزگار روی جذاب کردن علوم برای دانش آموزان باشه.این به دانش آموزا کمک می کنه که به موضوعات کلاس علاقه نشون بدن.

در اینجا بعضی از ایده هایی که آموزگاران می تونن ازش استفاده کنن رومی بینین.

-آزمایش

یه موضوع کلیدی که در این مقطع باید بهش پرداخته بشه آموزش روش علمی به دانش آموزان است.

روش علمی یعنی:  مساله- فرضیه- آزمایش- ارزیابی و نتیجه .

به طور ویژه روش علمی یه روش سازمان یافته است برای مشاهده ی یک پدیده ی خاص و یادگیری از طریق آزمایش کردن روی آن پدیده.

آزمایش های گوناگونی وجو داره که آموزگار میتونه اونا رو با دانش آموزانش توی کلاس انجام بده . ازآزمایش های خیلی ساده و پیش پا افتاده گرفته تا آزمایش های پیشرفته.

مثال های معمولی آزمایش های علمی شامل: تعیین شناوری یا ته نشینی یک شیی، ساختن یک آتش فشان  آنالیز الکتریسیته ی ساکن.

آموزگار باید اطمینان پیدا کنه که هر گام از روش علمی و هر آزمایش دنبال میشه و دانش آموزا تا جای ممکن درگیر مساله شده باشن .از سوی دیگر این کار باید همراه باشه با  کمک معلم به دانش آموزان برای شکل دادن یک فرضیه و حل مشکل یا پیدا کردن پاسخ یک پرسش .

هر قدر در این فرایند دانش اموزان بیشتر درگیر بشن احتمالا بیشتر میتونن دانسته هاشون رو از آزمایش ها به باد داشته باشن، .همین طو ر معلم هم باید حواسش باشه که دانش آموزان نت برداری کنن و قدم به قدم روش علمی رو مثل یه پروژه یادداشت  کنن.این کار دانش آموزان رو تشویق می کنه که ایده های خودشونو شکل بدن و به نتایج خودشون برسن.با در نظر داشتن این که در گروه میتونن به کار هم گروهی هاشون رجوع کنن.


سه ایده برای آموزش علوم به دانش آموزان ابتدایی

واژه ی " علوم" دربردارنده ی دنیایی از پدیده ها و رویداد ها ست : آب و هوا ، منظومه ی شمسی،زندگی حیوانات و گیاهان و ....

ودانش آموزان در سیستم 12 کلاسه بالاخره جنبه های بکر این علوم را خواهند فهمید.

در مقطع ابتدایی وظیفه ی آموزگار اساسا  معرفی این علوم و بعضی از طبقه بندی های آن ها به دانش آموزان است.

و این کار با کمک  نمایش اسلاید  و فعالیت های دست ورزی که به دانش آموزان اجازه ی مشاهده،  تجزیه و تحلیل در باره ی یک پدیده خاص رو میده به بهترین صورت انجام میشه.

خب در مقطع ابتدایی، باید تمرکز آموزگار روی جذاب کردن علوم برای دانش آموزان باشه.این به دانش آموزا کمک می کنه که به موضوعات کلاس علاقه نشون بدن.

در اینجا بعضی از ایده هایی که آموزگاران می تونن ازش استفاده کنن رومی بینین.

-آزمایش

یه موضوع کلیدی که در این مقطع باید بهش پرداخته بشه آموزش روش علمی به دانش آموزان است.

روش علمی یعنی:  مساله- فرضیه- آزمایش- ارزیابی و نتیجه .

به طور ویژه روش علمی یه روش سازمان یافته است برای مشاهده ی یک پدیده ی خاص و یادگیری از طریق آزمایش کردن روی آن پدیده.

آزمایش های گوناگونی وجو داره که آموزگار میتونه اونا رو با دانش آموزانش توی کلاس انجام بده . ازآزمایش های خیلی ساده و پیش پا افتاده گرفته تا آزمایش های پیشرفته.

مثال های معمولی آزمایش های علمی شامل: تعیین شناوری یا ته نشینی یک شیی، ساختن یک آتش فشان آنالیز الکتریسیته ی ساکن.

آموزگار باید اطمینان پیدا کنه که هر گام از روش علمی و هر آزمایش دنبال میشه و دانش آموزا تا جای ممکن درگیر مساله شده باشن .از سوی دیگر این کار باید همراه باشه با  کمک معلم به دانش آموزان برای شکل دادن یک فرضیه و حل مشکل یا پیدا کردن پاسخ یک پرسش .

هر قدر در این فرایند دانش اموزان بیشتر درگیر بشن احتمالا بیشتر میتونن دانسته هاشون رو از آزمایش ها به باد داشته باشن، .همین طو ر معلم هم باید حواسش باشه که دانش آموزان نت برداری کنن و قدم به قدم روش علمی رو مثل یه پروژه یادداشت  کنن.این کار دانش آموزان رو تشویق می کنه که ایده های خودشونو شکل بدن و به نتایج خودشون برسن.با در نظر داشتن این که در گروه میتونن به کار هم گروهی هاشون رجوع کنن.

پروژه

یه راه  برای اینکه دانش اموزان بیشتر درگیر ومشتاق علوم بشن،انجام پروژه های علمی سبک هستش. جایی که به دانش آموزان تکلیف داده میشه تا یک پروژه ی علمی رو به منظور نمایش یا معرفی  یه نوع  پدیده ی علمی انجام بده (دقیقا شبیه همون پروژه های طرح جابر خودمون-مترجم). بعضی از نمونه های پروژه های علمی سبک شامل: تصاویر متحرک از منظومه ی شمسی-نمایش مدل فاصله ی هر سیاره از خورشید در مقیاس کوچک-نمایش فتوسنتز در گیاهان-ساخت یک آتش فشان برای نشان دادن جریان گدازه و این که چگونه به مرور زمان فشار میتونه باعث انفجار بشه.

طبیعت

بخش زیادی از علوم در طبیعت دیده میشن و بچه ها بیرون رفتن رو دوست دارن،خب چرا کلاس درس در فضای باز تشکیل ندهیم،برای نمایش علوم در طبیعت؟

برای مثال معلما میتونن دانش آموزانشونو برای  گردش علمی ببرن به دامان طبیعت و به توضیح حرفه ای  پدیده های طبیعی بپردازن و اینکه چطور طبیعت بین گیاهان و جانوران ارتباط ایجاد کنه.

ایده ی بعدی رهسپار شدن به یه پیاده روی به همراه دانش آموزان در طبیعته. (طبیعت نوردی!!).

این پیاده روی میتونه در یه منطقه ی مرتعی با درختان کم انجام بشه همراه با اشاره کردن به پدیده های طبیعی در مسیر،نشون دادن اینکه چقدر پوشش گیاهی در این منطقه ی آفتابگیر انبوه هست و مقایسه ی اون با پوشش گیاهی جنگل های انبوه، یا نمونه برداری از آب تالاب ها برای مشاهده و بررسی موجودات درون آب.

البته یادگیری در مورد علوم نباید به طبیعت محدود بشه؛ آموزگار میتونه بچه قورباغه ها رو در کلاس نگه داری کنه تا دانش آموزان تکامل و دگردیسی اونا رو شاهد باشن.

همین کار میتونه در مورد کرم ابریشم و پروانه انجام بشه.

تهیه کردن یه تراریوم(ظرفای شیشه ای شفاف برای پرورش گل،  نمایش یک اکو سیستم و ....همون اکواریومه اما بدون آب-مترجم) با انواع مختلف زندگی گیاهی یا دانه های گیاهان و مشاهده ی رشد اونا به مرور زمان،یا فعالیت های مشابه که معلم میتونه در برنامه ی درسیش ازشون استفاده کنه.

متن اصلی از:http//education.cu-portland.edu

ترجمه: معلم باغملکی

 

 





نوع مطلب : تجربه ها و ترجمه ها، 
برچسب ها : علوم ابتدایی، آموزش علوم ابتدایی، مهارت های تدریس علوم ابتدایی، روش علمی در آموزش علوم ابتدایی،
لینک های مرتبط :
          
شنبه 12 تیر 1395
دوشنبه 14 تیر 1395 12:47 ق.ظ
سلام حسین پور واقعا عالی بود یه رای مسبت یه نویسنده
معلم باغملکی

سلام ندا جان، خیلی از نظر ارزشمندت متشکرم دخترم. ممنونم که وقت گذاشتی و نظر دادی.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی